torsdag 20 september 2012

Första kursdagen

Så var det då dags! Klockan ringde 4.30 på tisdagsmorgonen varefter jag drog ut min motvilliga hund på dagens första (mycket korta) promenad. Alla uppgifter var gjorda, datorn packad och jag redo! Det var en mycket taggad studerande som klev på tåget i Vasa... Efter en tågresa med krånglande nät och ingenting annat ätbart än en halv Tupla var jag inte längre fullt så taggad. Entusiasmen återvände dock snabbt efter välbehövligt kaffe och smörgås vid Arcada, tack för det!

Det är ingen skillnad kring vilket ämne man samlas, första kursdagen är alltid spännande. Man träffar nya människor och möts i ett sammanhang som är obekant för alla. Merparten av vår första dag spenderades med att på ett mycket trevligt sätt lära känna varandra. Tanken var att vi slutligen skulle hamna i en grupp som skulle vara den rätta för oss, och för att komma dit fick vi arbeta oss fram via olika gruppkonstellationer. Metoden måste ha fungerat, för den grupp jag slutligen landade i passade mig perfekt :)

Inom gruppen fick vi med hjälp av "kortspel" resonera oss fram till vilka some-verktyg vi vill bekanta oss med mellan kurstillfällena. I den vevan insåg jag sist och slutligen att jag nog inte är så insatt i detta. Mitt skypande, fb:ande och Moodlande är en droppe i havet mot alla de möjligheter som finns! Inspiration fick jag dock och en iver att lära mig mer om allt som jag kunde använda mig av, både i arbetet och på fritiden.

Dagen avslutades mycket lyxigt med en kort och intensiv tur på stan (tack till min personliga guide Erica!) innan jag satte mig på tåget igen. Taggad inför mitt första reflekterande blogginlägg  tog jag fram datorn för att logga in och skriva - men surprise! Junaverkko delade inte min iver...

1 kommentar:

  1. Som handledare, tänker man inte alltid, hur krävande det kan vara för deltagarna att kunna vara med under kontaktdagarna! Ditt inlägg påminner, hur viktigt det är att ta ansvar för dagens planering, så att deltagarna inte blir besvikna. Det var trevligt att höra, att du tycke om metoderna som vi använde under första kontaktdagen! Jag är glad, att ni hittade en grupp med potential.

    Jag delar din frustration när det gäller Junaverkko! Jag brukade arbeta i vår lärarstudie program i Åbo. Ofta hade jag tänkt, att jobba under resan, men 3G var såååå trög. Jag hade höga förhoppningar när de lanserade Junaverkko, men ofta har jag varit lika besviken som du. Min förra resa till Jyväskylä var precis likadan som din resa till Vasa: flera timmar på tåg, men ingen nätförbindelse!

    Idag skall jag öppna Doodle för att arrangera handledningsmöte, stay tuned!

    - Irmeli

    SvaraRadera