måndag 12 november 2012

Vimeo?

Ännu ett program... ännu fler inloggningsuppgifter. Vimeo visar sig dock vara mer än jag trodde. Jag hade föreställt mig programmet mer som ett verktyg för att enbart tillverka videon, men den tanken får jag hastigt revidera. Här finns möjligheter att ladda upp egna videon, samla videon jag gillar, skapa grupper, skapa album etc. Jag kan också följa med ämnen jag har intresse av eller låta Vimeos staff plocka ihop videon åt mig.

Som vanligt börjar jag i den enkla änden - jag tittar på en film om vad man ska tänka på när man väljer typ av kamera till de videon man gör:

Video 101: Choosing a Camera from Vimeo Video School on Vimeo.


Vill jag fortsätta på grundläggande nivå (vilket jag absolut behöver i det här läget) och verkligen lägga mig in i det här så går jag vidare till Shooting Basics:

Video 101: Shooting Basics from Vimeo Video School on Vimeo.

Nu hjälps inte annat än att fundera ut ett manus ;)

OCH fundera på varför mina videon inte ville låta sig embeddas? Jag klistrade in koden i vanlig ordning men den ville inte funka... hmmm. Tog bort dem och fortsätter tankearbetet.

3 kommentarer:

  1. Konstigt, minnsann!
    Nämligen, i det meil jag fick fanns fortfarande video-koden med, och jag provade att klistra den till min test-blogg och det funkade hur bra som helst. Var det i HTML-fliken som du klistrade koden? Jag bara tänkte, att där kunde vara orsaken (det är ju några veckor sen du senaste gången klistrade kod, och av misstag kunde det lätt hända, att du glömde att det skall klistras i HTML-view.

    - Irmeli

    SvaraRadera
  2. Var det där jag missade? Tack! Jag får testa igen, Linda

    SvaraRadera