tisdag 2 oktober 2012

Ansökan om Lindas första prenika

När jag går igenom vad som krävs för den första prenikan inser jag att jag nu kan ansöka om min första: Blogger-prenikan.

För några veckor sedan skapade jag min blogg. Trots att programmet i sig är (ganska) enkelt var det en hel del letande innan jag lyckades klura ut hur och vilka vägar jag skulle ta mig för att få alla inställningar rätt. Av de saker som vi uppmanades åtgärda tycker jag mest om gadgeten (?) Bloggintresserade som gör det lätt för andra att ansluta sig till ens blogg. Det kommer att bli användbart i kurser där många ska blogga enskilt men ändå tillsammans.

Jag har skrivit några inlägg, fått kommentarer och svarat på dem samt också kommenterat andras bloggar. När jag gjort det har jag insett hur stor betydelse kommentarerna har för ens bloggande. De uppmuntrar och sporrar skrivandet, därför kommer det att bli viktigt att uppmuntra ens kursdeltagare att vara aktiva inte bara på sin egen blogg utan också på andras.

Idag testade jag slutligen att  infoga länk, bild och video. Jag blev positivt överraskad att det var så lätt att få videon flyttad och inbäddad! Efteråt kände jag mig mycket proffsig - trots att det var Blogger som gjorde jobbet. Det behöver tydligen inte vara alltför invecklat att få sin blogg mer informativ och innehållsrik.

Om det nu är så att jag inte glömt någonting anhåller jag vänligt om att få min första prenika,

Linda


4 kommentarer:

  1. Jag tycker, att det är mycket viktigt att reflektera, varför man gör som man gör. Och det har du gjort här. Om du nån gång kommer att ha en professionell blogg, och vill bygga din egen nätverk runt bloggen, är det viktigt att få nya läsare. Då lönar det sig att alltid kommentera en kommentar, men också följa länken till den bloggen därifrån kommentaren kom och kommentera där (uh, vad klumpigt sagd, men du förstår kanske vad jag menar). En annan väg att bygga gemensamhet är, att ta i bruk verktyg som Google Analytics. Med det kan du se, varifrån folk kommer till din blogg, läsa dom där bloggen och länka dit.

    Jo, det är mycket lätt att sätta in bilder och inbädda YouTube. Om du vill också prova, hut det går till att inbädda annat material (t.ex. Google-presentationer, Slideshare, Vimeo osv.), skall jag ge dig tipps här:

    - kopiera inbäddnings kod (embed), som du kan hitta i alla dom tjänster jag nämnde ovanför)
    - i din Blogger blogg klicka på HTML (i stället för Skriv, som är den vanliga editorn) och klistra kod dit. Om du behöver tomma rad ovanför eller under inbäddad presentation, kan du skriva br och sätta <-märke och >-märke runt det (jag kan inte skriva det hit direkt, för att då tror Blogger att jag vill sätta kod hit!)
    - du kan klicka Skriv, och fortsätta att skriva ditt inlägg

    Det är bra att komma ihåg, att bilderna och inbäddad material skulle oftast vara max 500 px för att passa i bloggen (annars går dom över till marginalen).

    Instruktioner till, hur du får din prenikka till marginalen:

    - kopiera prenikkan från min blogg (t.ex. höger klikka på bilden och välj spara bilden, eller vad det nu heter på svenska)
    - i Blogger välj: Layout>Lägg till en gadget>Bild och ladda upp bilden

    Tadaa! Ha den äran!

    - Irmeli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu har jag belönat mig med min första prenika :D

      Radera
  2. Vad den ser bra ut på svart botten! (jag undrar bara, om vita kanten runt själva prenikkan är lika bred i alla prenikkor!)
    - Irmeli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den gör sig riktigt bra :) jag har bara kopierat bilden och inte gjort några andra ingrepp så det återstår att se hur bred kanterna är till de andra prenikorna...

      Radera