tisdag 23 oktober 2012

Jag kryper till korset...

En mycket stor insikt har slagit mig under de senaste dagarna: det här tar tid. Massor av tid! Det är lätt att skapa konton och göra en första överblick, men om man verkligen vill lära sig hur man ska använda SOME-verktygen på bästa sätt måste man helt enkelt avsätta tid. Jag har fått en mycket större förståelse för våra kursdeltagare som ibland klagar över att de uppmanas använda sig av diverse olika verktyg.

Det som frustrerar mig mest är att jag - och kursdeltagarna - kommer att ha verklig nytta av allt jag och de lär sig. Men att komma över denna första tröskel är mer invecklat än jag trodde. Det vi i framtiden kommer att behöva göra är att vi i varje kurs där vi använder SOME ger tillräckligt med tid och instruerar deltagarna redan från början. Tydliga instruktioner och lämplig dos motivation för att de ska inse att i slutänden underlättas deras arbete och att de med hjälp av verktygen har bättre möjligheter att samverka med varandra.

Inför morgondagen känner jag mig lite kluven. Det ska bli roligt att komma ner igen - samtidigt gnager mitt dåliga samvete och tanken att jag borde ha hunnit med mer. Eventuellt kanske vi inom gruppen kunde ompröva vårt beslut att alla testar alla verktyg. Förslaget har framkommit i vår FB-grupp, så ehkä...

Vi ses,

Linda

5 kommentarer:

  1. Så sannt! Det här är en mycket bra reflektion. Det ör jag som skall ha dåligt samvete: jag skulle ha skickat er instruktioner inför morgondagens kontakt redan länge sen, men här sitter jag och gör berädelser i sissta stunden! Hoppas att det blir en bra dag i alla fall. Ursäkta, att jag har försökt att svälja en allt för stor bit på en gång!

    - Irmeli

    SvaraRadera
  2. Äh, många typo igen! Förlåt!

    - irmeli

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Det är absolut inte du som ska ha dåligt samvete! Jag tycker att du gett de instruktioner vi behöver eftersom det här är en kurs där tanken är att vi SJÄLVA ska pröva på och lära oss. Men det var intressant för mig att se som så många gånger tänkt att "det är väl bara att sätta igång". Det är riktigt, riktigt nyttigt för mig :)

    Linda

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt att det tar tid. Och det som för mig tar tid, är att för varje nytt program lära mig navigera där. Jag vill liksom GENAST hitta rätt knapp som tar mig till det stället jag hade tänkt mig. Som en litet barn blir man i sin frustration ibland.

    Och för mig är det just denna tid jag måste ge - tiden att lära mig hitta i programmet. Som i närbutiken - man vet var saker är, men aj sjutton ändå när de hittar på att flytta om i hyllorna! Arrgh, då måste man lära sig nya rutter. Stön.

    Ska bli roligt att mötas imorgon!
    -M-

    SvaraRadera
  5. Sant Mercedes - vi är så vana med att allt ska gå snabbt! Det är svårt att ställa om sig till sök&långsamhetsmode...

    Ses!

    SvaraRadera